perjantai 29. marraskuuta 2013

Salmiakkimarmeladi

Tein jo alkuviikosta parini lähettämällä ohjeella ja aineksilla salmiakkimarmeladia. Työkiireistä johtuen ehdin postaamaan sen vasta nyt. Ensimmäinen ajatus salmiakin ja marmeladin risteytyksestä oli vähän outo, mutta hetken makusteltuani asiaa, ajattelin että miksei toimisi :) Rakenne marmeladeissa on aika löllö, kuori on kova ja kun namia pureskelee niin sisus on sellaista löysää vähän niin kuin sellaisissa vihreissä sammakkokarkeissa. Mutta hyviä nämä ovat ja helppoja tehdä. Vinkkinä voin kertoa että seosta ei kannata kiehauttaa keraamiselle liedelle, sen puhdistaminen on aika työlästä ;) Mielestäni salmiakinmaku on tarpeeksi voimakas, mutta ohjeessa vinkattiin muuttamaan veden ja mixerin suhdetta jos haluaa vahvemman makuisia. Hauska lahjaidea salmiakin ystävälle!

Salmiakkimarmeladit

 
1 1/2 dl vettä
1 1/2 dl salmiakki-mixeriä
3 dl hillo-marmeladisokeria
erikoishienoa sokeria

Mittaa ainekset kattilaan ja keitä noin 10 minuutin ajan. Kaada massa joko yhteen suurempaan vuokaan tai jääpalamuotteihin. Muotit kannattaa kuitenkin suihkasta vuokasuihkeella tai kevyesti öljytä. Anna massan hyytyä muotissa tai muoteissa ainakin muutaman tunnin ajan. Voit hieman nopeuttaa laittamalla makeiset kylmään. Irrota hyytyneet namit jääpalamuoteista tai leikkaa isompi levy sopivan kokoisiksi paloiksi. Jouduin hieman auttamaan tikulla, jotta sain makeiset putoamaan kauniisti muoteistaan. Pyöritä palat erikoishienossa sokerissa. Nosta lautaselle, jotta makeisten pinta hieman kovettuu.

ohje: pullahiiri.com

keskiviikko 20. marraskuuta 2013

Marraskuun sly-paketti

Maanantaina kävin hakemassa ensimmäisen paketin tälle kierrokselle :) Ajattelin ottaa siitä kuvan eilen päivänvalossa, mutta eihän se päivä valjennutkaan ollenkaan kun taivas oli sateesta harmaa koko päivän :( Joten kuva on salaman avulla otettu, eikä siis mikään loisto-otos..

Paketista löytyi siis:
* 2 jääpalamuottia vaikka marmeladimuoteiksi (ihanat)
* Hillo- ja marmeladisokeria
* Apteekin salmiakki mixeriä ( tätä olen monesti kaupassa katsonut, mutta en ole raaskinut ostaa. Nyt pääsen sitä vihdoin kokeilemaan)
* Kanelitankoja (ihana tuoksu)
* 2 lasipurkkia ( näihin kokoan ystäville joululahjat)
* Ohjeet maku- ja glögisiirappiin sekä salmiakkimarmeladiin (meneävät varmasti kokeiluun!)

Paketti oli aivan nappiosuma, salmiakkimarmeladi houkuttaa jo ja olinkin suunnitellut antavani lahjaksi purkkeihin koottuja kakkuaineksia. Makusiirapit kuullostaa myös hauskalle idealle, pitää etsiä sopivan kokoisia pikkupulloja jostain mihin ne voi pakata. Kiitos parilleni tuhannesti!

torstai 17. lokakuuta 2013

Kookosmakaronsit

Sain ohjeen näihin kekseihin jo keväällä Sly-paketissa mutta ne jäi silloin testaamatta. Järjestelin tuossa yksi päivä Sly-reseptit ja kortit yhteen kansioon ja samalla tämä ohje osui käteeni. Tänään sain Sly-paketin mukana kookoshiutaleita joten päätin nyt leipoa niitä iltateen kanssa :)

Ohje:
2 munan valkuaista
1,5dl sokeria
160g kookoshiutaleita
8 sokeroitua kirsikkaa

Vuoraa 2 peltiä leivinpaperilla ja laita uuni kuumenemaan 180 asteeseen. Vatkaa valkuaiset kovaksi vaahdoksi ja lisää vaahtoon sokeri vähitellen koko ajan vatkaten. Kääntele joukkoon varovasti kookoshiutaleet. Laita uunipellille reilu ruokalusikallinen taikinaa, 4 kekoa kummallekkin. Paina kirsikat koristeeksi ja paista 15-20 minuuttia. Jäähdytä ja nauti!

Lokakuun paljastuspaketti :)

Tänään se vihodin tuli, lokakuun paljastuspaketti nimittäin! Minulla oli muutenkin asiaa keskustaan joten samantien lähdettiin matkaan ja poikettiin postissa samalla. Kotiin asti maltoin kuitenkin odottaa paketin avaamista! Paketista löytyi:
* Ihanaa turkoosia lankaa (Tinksulle taidan tehdä tästä tossut, turkoosi on hänen lempiväri)
* Kookosmaitoa (nam!)
* Kookoshiutaleita (meni heti käyttöön)
* Juoksevaa hunajaa (Mikä yhteensattuma, piti ostaa tänään hunajaa mutta unhohdin! Käytän välillä teen makeuttamiseen hunajaa ja edellisestä purkista pilkistää jo pohja)
* Hauskoja omppuservettejä
* Ohjeet pehmään vanilja-kookoskakkuun ja mustikka-kookoskekseihin (molemmat gluteiinittomia, menee kokeiluun)
* Kirje jossa parikseni paljastui Kirsi-Riksi! Kiitos sinulle näistä ihanista ja niin osuvista paketeista! Telepatiaa ollut selvästi ilmassa :D Ihanaa talven odotusta sinulle ja perheellesi! :)

lauantai 12. lokakuuta 2013

Lokakuun paketti Nsly

BÖÖ! Eilen haettiin postista Jennan lokakuun paketti :) Hauskasta halloweenaiheisesta paketista löytyi muffinsivuokia,servettejä mustaa elintarvikeväriä, ohjeet hämähäkkimuffinseihin,  halloweenkaakaohon ja kortti josta ei vielä paljastunut Jennan paria :) Jännitys säilyy siis vielä hetken :D Jenna kiittää ja kumartaa,syyslomalla leivotaan varmasti herkkuja!

lauantai 28. syyskuuta 2013

Omppupiirakka

Syyskuun paketin mukana tuli ohje gluteenittomaan omenapiirakkaan ja tein sitä eilen iltapalaksi. Piirakasta tuli ihanan kuohkea ja oli todella hyvää vaniljakastikkeen kanssa.

Omenapiirakka:

2 kananmunaa
3dl sokeria
Vatkataan kuohkeaksi vaahdoksi

4,5dl gluteenittomia jauhoja
2tl leivinjauhetta
2tl vaniljasokeria
Sekoitetaan yhteen

1,5dl vettä
150g juoksevaa margariinia

Täyte:
3 omenaa lohkoina
0,5dl sokeria
2tl kanelia

Sekoita munasokerivaahtoon kuivat aineet, vesi ja margariini. Kaada voideltuun piirakkavuokaan.
Laita omenalohkot, sokeri ja kaneli muovipussiin ja ravista pussia niin että mausteet sekoittuvat omeniin. Painele maustuneet omenat taikinaan.
200astetta, n. 40min. Anna jäähtyä ja nautiskele vaniljakastikkeen tai jäätelön kanssa

Koristeita

Jenna sai Nuorison oman leivontaystävän sponssorilta paketin eri värisiä sokerimassoja. Toiveena oli, että jokainen niistä jotain tekisi. Jenna laittoi siskon kanssa aamulla koristetehtaan käyntiin ja tässä tuloksia:

Jenna teki Nsly-sivuston ohjeella kilpikonnan ja kukka ja lehdet on tehty kannustuspalkinosta saaduilla muoteilla.

Tinksu taas on jo talvisissa tunnelmissa :)